Пътуваща изложба ВЕЧНИЯТ КОНФЕРАНС

2024.08.21

Рисунки от Музейната сбирка на Националната художествена академия
 
3 – 30.09.2024
 
Откриване: 3 септември 2024 г. (вторник), 18:00 часа, Изследователски център – музей „Тракарт“ , Пловдив
ул. „Княз Александър I Батенберг“ 25
 
Изложбата „Вечният конферанс“ представя част от музейната програма на Националната художествена академия и част от дългосрочен проект със същото заглавие, на който институцията слага началото през 2019 г. Целта на експозицията е да „отвори“ фонда на НХА както за студентите и преподавателите, така и за широката публика. Експозицията предстои да бъде представена в Художествена галерия „Теофан Сокеров“ – Ловеч (през м. октомври) и Галерията на Дружеството на бургаските художници в Бургас (през м. ноември).
 
Музейната сбирка на НХА е една от най-старите колекции на българско изкуство. Нейното формиране започва със създаването на учебната институция като Държавно рисувално училище през 1896 г. Уникална по своя характер, тя включва в своите колекции живопис, графика, оригинални произведения на дърворезбата, шевици, съдове, накити, оръжия и др. Съхраняваните в нея учебни етюди по рисуване днес са основно свидетелство за развитието и методологията на художественото образование у нас и продължават да впечатляват с голямата си вещина, майсторство на изпълнението и високите академични резултати.
 
Изложбата проследява тенденциите в развитието на учебната рисунка и нейното творческо осмисляне в процеса на обучение от първите години на Държавното рисувално училище до 80-те години на миналия век. Включените творби разкриват някои основни аспекти на темата за РИСУВАНЕТО И АКАДЕМИЯТА: рисуването на голо тяло от натура като една от задължителните учебни задачи в образователната програма в периода от края на XIX и целия ХХ век; преходът от прякото и точно следване на анатомичната форма и копирането на класически модели в рамките на учебната постановка от първите години на Държавното рисувално училище към постепенното преодоляване на академичните канони на класицизма – процес, особено осезаем в периода на 30-те и първата половина на 40-те години на миналия век; прилагането на свободната рисунка при декоративните акварелни проекти от периода между двете световни войни; проблемът за форма́та на листа, тоналните съотношения, мащаба, детайлите, светлосенъчните и пространствените съотношения в учебния етюд по рисуване през втората половина на ХХ век. 
 
В експозицията са включени над петдесет графични и цветни етюда, като сред представените автори са имената на едни от най-известните български художници – възпитаници на Художествената академия от различни поколения: Борис Михайлов, Андрей Николов, Иван Милев, Александър Божинов, Илия Бешков, Д. Топлийски, Илия Петров, Дечко Узунов, Генко Генков, Любен Зидаров, Никола Гюзелев, Светлин Русев, Христо Явашев, Кеазим Исинов, Атанас Яранов, Николай Майсторов, Любомир Савинов и др. Естествено място в изложбата намират и великолепните студентски етюди на Антон Митов, създадени през 80-те години на XIX век в Италия, които дълги години са еталон за обучаващите се в Художествената академия. 
 
Изложбата се осъществява по програмата на Националната художествена академия за присъщата ѝ научна и художественотворческа дейност за 2024 година. 
 

Галерия

Сподели