Граница на фотографското

Изложбата е част от програмата на Месец на фотографията 2019
 
Колективна изложба на възпитаници на магистърска програма „Фотография“ на Национална художествена академия: Ангел Коцев, Борис Янев, Ванеса Лу, Велина Кокалова, Иван Богданов, Ивона Начева, Йоана Ангелова, Калоян Богданов, Камелия Магунска, Лиляна Караджова, Михаела Михайлова, Ребека Оссес
Куратори: Лиляна Караджова и Иван Кюранов
 
Откриване – 10 юни (понеделник), 18:00 часа
 
10–24 юни 2019 г., Галерия „Академия“, ул. „Шипка“ 1
Работно време: пн-нд 11:00–19:00
 
Фотографията е изкуство на границата, медиа, чийто периметър описва сложна орбита в цивилизациите на XXI век. Фотографията смесва граници с изкуството, с науката, със средствата за комуникация, с практиките на ежедневието. Фотографията е разделена между онтологията и социалната употреба, между дискурса и документа, между денотацията и конотацията, семиотично е зависима от надписа и от архива, търпи естетическа организация в поредици и става наративна. Единна история и теория на фотографията никога не е съществувала, а през последното десетилетие тази област се разраства, ревизира и надробява до непознаваемост. В настоящия момент това е може би медиата с най-комплексна характеристика. 
През XXI век, след като картинният обрат вече е променил традиционните форми на познание и потопът от снимки е проникнал начина на мислене, изследването на фотографското е все по-наложително. През 2005 г. Джордж Бейкър развива концепцията за разширено поле на фотографията (по аналогия с идеята на Розалинд Краус за разширено поле на скулптурата ). Според Бейкър в годините на постпродукцията, фотографията търси мост към други по-стабилни медии. Фотографският обект се намира в постоянна трансформация и събира двойки противоположности. Разширеното поле на фотографията трябва да се мисли като група от разширени полета, множество опозиции и съвпадения. Бейкър се позовава на Абигейл Соломон-Годо, според когото постфотографията е разширена практика, чиято карта никога не е била описана, нито дори въобразена. 
Кураторска цел на Лиляна Караджова и Иван Кюранов в изложбата „Граница на фотографското” е да изследват това разширено поле на фотографията. Участниците са завършили магистърска програма „Фотография“ на Национална Художествена Академия от 2011 г. насам и работят с усет към съвременната идентичност на медиата. Дванадесетте автори очертават три зони: видимост и достъпност на фотографския индекс, характера на повърхността във фотографията и наративността в статичния образ. 
 
Лиляна Караджова

Галерия

Сподели